• Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1
  • Pic 1

Interaktywna mapa turystyczna Gminy Smołdzino | System informacji przestrzennej

Dziś jest: Poniedziałek 05 czerwca 2023, imieniny: Walerii i Bonifacego

Kalendarz imprez

  Czerwiec 2023 >>
Pn Wt Śr Cz Pt So Ni
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

facebook

Baza noclegowa

« strona główna

Sprawozdanie z realizacji zadania USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST Z TERENU GMINY SMOŁDZINO edycja 2012.

data 15-11-2012

 

Program Priorytetowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
w Gdańsku pn.: GOSPODAROWANIE ODPADAMI INNYMI NIŻ KOMUNALNE. CZĘŚĆ 2) – USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST
Tytuł zadania: USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST Z TERENU GMINY SMOŁDZINO – edycja 2012.

 

I. CHARAKTERYSTYKA ZADANIA:

W związku z obowiązkami wynikającymi z wieloletniego programu pn. „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032” Rada Gminy Smołdzino w dniu 20 grudnia 2011 roku podjęła uchwałę Nr XX/164/2011 dot. uchwalenia Programu Usuwania Azbestu i Wyrobów Zawierających Azbest dla Gminy Smołdzino na lata 2011-2032. Główne cele programu to:
-
doprowadzenie do sukcesywnej likwidacji i oczyszczania obszaru gminy z azbestu i wyrobów zawierających azbest, zgodnie z obowiązującymi wytycznymi w tym zakresie wymogami
i przepisami prawnymi;

- wyeliminowanie negatywnego oddziaływania azbestu na środowisko;

- wyeliminowanie negatywnych skutków zdrowotnych u mieszkańców miasta i gminy

spowodowanych azbestem;

- edukację mieszkańców w zakresie szkodliwości azbestu, obowiązków dotyczących postępowania z wyrobami zawierającymi azbest oraz sposobów bezpiecznego ich usuwania oraz unieszkodliwiania;

- mobilizowanie właścicieli budynków do usunięcia wyrobów zawierających azbest poprzez system pomocy edukacyjnej;

- podjęcie działań w kierunku pozyskania funduszy ze źródeł zewnętrznych na realizację Programu;

- pomoc w poszukiwaniu źródeł finansowania osobom fizycznym, wspólnotom mieszkaniowym;

- innym właścicielom zasobów mieszkaniowych i przedsiębiorcom na wymianę pokryć dachowych i elewacji z azbestu;

- eliminacja możliwości powstawania „dzikich” wysypisk z odpadami zawierającymi azbest;

- bieżący monitoring realizacji Programu i okresowe raportowanie jego realizacji władzom samorządowym oraz mieszkańcom.

Zgodnie z danymi z przeprowadzonej inwentaryzacji stwierdza się, że na terenie gminy Smołdzino występuje około 626 865 kg płyt azbestowo-cementowych, co przy średnim ciężarze m2 płyty wynoszącym 11 kg daje około 56 988 m2.

 

II. REALIZACJA ZADANIA:

 

W roku 2012 w ramach zaplanowanego zadania na terenie Gminy Smołdzino zrealizowano dwa przedsięwzięcia. Pierwsze zadanie obejmowało demontaż pokryć dachowych z dwóch budynków mieszkalnych w m. Siecie oraz w m. Stojcino, wykonanych z wyrobów zawierających azbest oraz usunięcie powstałych odpadów, tj. zdemontowanie pokryć dachowych wykonanych z wyrobów zawierających azbest wraz z odpowiednim zabezpieczeniem; przygotowanie do transportu; transport wraz z przekazaniem odpadów zawierających azbest do unieszkodliwienia na składowisko posiadające zezwolenie na przyjmowanie tego typu odpadów, uporządkowanie terenu prowadzonych prac. Drugie zadanie polegało na usunięciu odpadów zawierających azbest zeskładowanych w Smołdzinie przy ul. Boh. Warszawy, tj. odpowiednie przygotowanie
do transportu; załadunek transportu; transport oraz przekazanie odpadów zawierających azbest
do unieszkodliwienia na składowisko posiadające zezwolenie na przyjmowanie tego typu odpadów wraz z uporządkowaniem terenu.

Łącznie utylizacji zostało poddanych 9,08 Mg eternitu, z czego 6,84 Mg znajdowało się na dachach dwóch budynków mieszkalnych w m. Siecie oraz w m. Stojcino, a 2,24 Mg na „dzikim wysypisku” przy ul. Boh. Warszawy w Smołdzinie. Efekt ekologiczny zadania został osiągnięty bowiem utylizacji zostało poddanych 9,08 Mg odpadów zawierających azbest.

III. WARUNKI DOFINANSOWANIA UDZIELANEGO PRZEZ WFOŚIGW Z UDZIAŁEM ŚRODKÓW NFOŚIGW:

  1. udzielając dotacji ze środków udostępnionych przez NFOŚiGW, WFOŚiGW działa we własnym imieniu na rzecz NFOŚiGW;
    2) kwota dofinansowania przedsięwzięcia wynosi do 100 % jego kosztów kwalifikowanych,
    w tym do 50 % kosztów kwalifikowanych, ze środków udostępnionych przez NFOŚiGW,
    w formie dotacji;
    3) kwota dofinansowania udzielanego ze środków udostępnionych przez NFOŚiGW w ramach realizacji umowy udostępnienia środków nie może przekroczyć iloczynu 400 zł i sumy całkowitego efektu ekologicznego, wyrażonego w Mg unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest;
    4) minimalne łączne zaangażowanie środków WFOŚiGW w realizacje niniejszego programu priorytetowego stanowi 35% kosztów kwalifikowanych;
    5) przedsięwzięcie zlokalizowane jest na terenie gminy, w której została przeprowadzona inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest;.
    6) przedsięwzięcie zlokalizowane na terenie gminy posiadającej program usuwania azbestu
    i wyrobów zawierających azbest i jest z nim zgodne;
    7) przy określaniu intensywności dofinansowania uwzględnia się przepisy dotyczące dopuszczalności pomocy publicznej;
    8) w przypadku dofinansowania przekazywanego za pośrednictwem jednostki samorządu terytorialnego, zasady pomocy publicznej stosowane są w odniesieniu do ostatecznych odbiorców korzyści. Podmiotem udzielającym pomocy ostatecznemu odbiorcy, zobowiązanym do zapewnienia zgodności pomocy publicznej z zasadami jej udzielania oraz realizacji innych obowiązków podmiotu udzielającego pomocy jest w takiej sytuacji dotowana jednostka samorządu terytorialnego.

IV. FINANSOWANIE INWESTYCJI:

Łączny koszt przeprowadzonego zadania wyniósł 15 283,01 zł. Zgodnie z umową dotacji nr WFOŚ/D/III-62.S/277/2012/AZBEST-2012 zawartą dnia 14.08.2012 r. między Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku a Gminą Smołdzino, Gmina Smołdzino otrzymała dotację w wysokości 5610,00 zł, co stanowi 60,22 % kosztów kwalifikowanych, z czego kwota 2805,00 zł została udostępniona przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a kolejne 2805,00 zł środków pochodziło
z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Pozostała kwota tj. 9 673,01 zł stanowiła środki własne Gminy Smołdzino.



 

Szkodliwość samodzielnie podejmowanych prac polegających
na usuwaniu wyrobów azbestowych.

 

Azbest to ogólna nazwa minerałów krzemianowych, występujących w formie włóknistej, głównie z grupy serpentynów i amfiboli. Występują one w przyrodzie w postaci wiązek włókien cechujących się nadzwyczajną wytrzymałością na rozciąganie, elastycznością i odpornością na działanie czynników chemicznych i fizycznych. Dzięki od dawna znanej i cenionej odporności na wysoką temperaturę oraz wytrzymałość mechaniczną, trzy minerały azbestowe zyskały popularność i szerokie zastosowanie w technologiach przemysłowych gospodarki światowej. Są to: najbardziej rozpowszechniony chryzotyl (azbest biały) w mniejszym stopniu wykorzystywany krokidolit (azbest niebieski) i jeszcze rzadziej stosowany amozyt (azbest brązowy)¹.

Azbest stosowany był na dużą skalę do połowy lat osiemdziesiątych, czyli do momentu udowodnienia szkodliwego oddziaływania tego materiału na zdrowie ludzi. Badania dowiodły rakotwórczego działania włókien azbestu przedostających się do organizmu z wdychanym powietrzem. Szkodliwość włókien azbestowych zależy od ich średnicy i długości - większe włókna nie są tak szkodliwe, gdyż w większości zatrzymują się w górnych drogach oddechowych skąd są usuwane przez rzęski, natomiast włókna bardzo drobne są usuwane przez system odpornościowy. Największe niebezpieczeństwo stanowią włókna długie (>5μm) i cienkie (<3μm), które przenikają do dolnych dróg oddechowych i wbijają się w ścianki pęcherzyków płucnych, gdzie pozostają
i w wyniku wieloletniego drażnienia komórek mogą wywołać nowotwory. Włókna tego typu powstają głownie podczas prowadzonych prac demontażowych, podczas szlifowania wyrobów, cięcia czy łamania płyt elewacyjnych, z tego też względu narażenie zawodowe na pył azbestowy wiązało się przede wszystkim z występowaniem chorób układu oddechowego: azbestozy (pylicy azbestowej), zmian opłucnowych, międzybłonniaka opłucnej oraz raka płuc. Choroby te mają długi okres inkubacji i mogą ujawnić się nawet po 30 latach od chwili wchłonięcia włókien. Dlatego też, usuwaniem odpadów zawierających azbest mogą zajmować się jedynie wyspecjalizowane w tym zakresie firmy, posiadające odpowiedni sprzęt jak również przeszkoloną kadrę².

Z powodu onkogennego działania azbestu od 28 marca 1999 roku zakazany jest obrót wyrobami zawierającymi azbest (z nielicznymi wyjątkami dotyczącymi specjalistycznych wyrobów głownie na potrzeby przemysłu chemicznego bądź energetyki). Wyroby zawierające azbest podzielone są, w zależności od zawartości azbestu, zastosowanego spoiwa oraz gęstości objętościowej wyrobu, na dwie klasy:

Klasa I – obejmuje wyroby o gęstości mniejszej niż 1000 kg/m3, definiowane jako miękkie, zawierające powyżej 20% azbestu i małą ilość lepiszcza. Wyroby te ulegają łatwo uszkodzeniom mechanicznym, czemu towarzyszy znaczna emisja włókien azbestu do otoczenia, co stwarza poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego. Do klasy tej zalicza się wyroby takie jak: koce gaśnicze, szczeliwa plecione, tektury uszczelkowe, materiały
i wykładziny cierne.

Klasa II – obejmuje materiały o gęstości powyżej 1000 kg/m3, które zawierają azbest
w ilości poniżej 20%. Włókna azbestowe w tych wyrobach są mocno związane i nawet
w przypadku mechanicznego uszkodzenia materiału w stosunkowo niewielkiej ilości przedostają się do otoczenia. Wyroby tej klasy są odporne na destrukcję, a duże niebezpieczeństwo zanieczyszczenia środowiska i zagrożenia zdrowia ludzkiego występuje przy ich obróbce mechanicznej (cięcie, wiercenie otworów) oraz rozbijaniu w wyniku zrzucania z wysokości w trakcie prac remontowych. Do tego typu materiałów zaliczane są płyty azbestowo-cementowe faliste i płyty azbestowo-cementowe „karo” jak również płyty płaskie powszechnie stosowane w budownictwie. Z wyrobów azbestowo - cementowych produkowane były również rury wodociągowe i kanalizacyjne oraz przewody kominowe
³.

Zagrożenie dla zdrowia mieszkańców wynika z nagromadzenia na obszarze całej gminy różnego typu materiałów zawierających azbest. Odpady azbestowo- cementowe stanowiące niegdyś bardzo cenny surowiec wykorzystywany szeroko przez mieszkańców gminy stanowią obecnie istotne źródło emisji pyłu. Odpady te zastosowane do utwardzania podwórek, podjazdów, dróg uległy zużyciu i degradacji pod wpływem warunków atmosferycznych, co jest przyczyną uwalniania włókien azbestu do powietrza atmosferycznego. Włókna azbestu mogą się również uwalniać z materiałów budowlanych, do których używano odpadów zawierających azbest, a także
z koców poprodukcyjnych. Największe uwalnianie włókien występuje podczas prac powodujących wzniecanie pyłu, ścieranie, kruszenie i rozgniatanie powierzchni zawierających azbest. Zagrożenie stanowią także pozostawione składowiska odpadów niewykorzystanych, rozrzucone po obszarze całej gminy4.

Azbest jest praktycznie niezniszczalny, zaś groźny dla zdrowia jest wtedy, gdy jego elementarne włókna znajdują się we wdychanym powietrzu. Należy pamiętać, że nie wolno wywozić, czy też porzucać materiałów zawierających azbest wywozić, czy też porzucać
w miejscach do tego nie przeznaczonych. Wywóz tego typu materiałów należy uzgodnić z Urzędem Gminy5. .

 

Źródło:

1-3 Program Usuwania Azbestu i Wyrobów Zawierających Azbest Dla Gminy Smołdzino na lata 2011-2032*
4-5 http://www.rakstop.engo.pl/www/azbest.htm



Licznik odwiedzin

5363261